Jdi na obsah Jdi na menu
 

Drum&Bass

Drum&Bass

 

Drum’n’Bass /dɹʌm ənd beɪs/ je hudební styl elektronické hudby vzniklý na počátku 90. let 20. století. Pro tento styl jsou charakteristické převážně instrumentální skladby, založené na výrazné basové lince spolu s bicími – od toho se odvíjí i původ jména stylu – anglicky Drum’n’Bass = buben a basy (basová linka). Tyto linky bývají někdy doplněny o další vokální či instrumentální samply. Drum’n’Bass je oblíben mezi DJi, pořádají se taneční party zaměřené pouze na tento styl hudby (např. DrumHouse).

 

HISTORIE:

Drum’n’bass se vyvinul a neustále se vyvíjí z různých hudebních stylů. Jelikož je nemožné plně porozumět historii drum’n’bassu bez základní znalosti těchto hudebních stylů a kultur, krátce bude o nich v tomto článku zmíněno.

 

ostatní styly

Reggae

V raných šedesátých letech začali Rastafariani na Jamajce tvořit hudbu s prvky z Karibské hudby a soul, kterou nazvali ska. Později bylo tempo ska zpomaleno a tím vzniknul nový styl nazývaný reggae. Umělci do své hudby vkládali své náboženství, globální problémy, lásku a ještě mnoho dalšího. Ještě později se z reggae vyvinul nový hudební styl nazývaný ragga, který byl více elektronický a obsahoval více skatových vokálů. Ragga a reggae byly prvními a hlavními styly, které daly vzniknout drum’n’bassu. Silně zapuštěné kořeny černé kultury z Jamajky se v dnb promítají po celou dobu jeho existence.

Breakbeat - 80. léta

O pět let později, v raných osmdesátých letech, byl hip-hop znám především ve velkých městech USA. Tancování na rapovou hudbu se stalo kulturou samo o sobě. Někoho tehdy napadlo, že by se dalo bojovat tancem, založeným na „breakdownech“ v hudbě. Tento tanec se stal známým jako breakdance a vysunul do popředí právě ty údery, které tvoří „breakdowny“. Vznikl nový hudební styl nazvaný breakbeat, který se stal třetím a nejdůležitějším prvkem pro vývoj drum’n’bassu. V této době dali lidé okolo Warehouse klubu v Chicagu vzniknout stylu, vycházejícímu z disco hudby, housu. House samotný nebyl pro zrod drum’n’bassu příliš důležitý, ale dal vzniknou stylu, který rozhodně byl – ravu.

Rave 80. léta

Na konci osmdesátých let začali producenti housu experimentovat s basovým syntetizérem, známým Rolandem TB 303. Tato mašinka se spolu s Rolandem TR-808 a 909 stala páteří acid housu. Acid house si svoje pojmenování vysloužil svým “kyselým” zvukem a také tím, že na party byste těžko hledali někoho, kdo by v sobě neměl kyselinu LSD nebo MDMA. Acid houseové party se rozšířily za oceán do staré dobré Anglie, do klubů jako např. “Shoom”, kde začínala spousta dnes dobře známých housových DJ.

Detaily o místě konání se přenášely pouze ústně mezi clubbery. Fakt, že o těchto parties věděli pouze vybraní lidé, je činil velmi přitažlivými. Obrovské ilegální rave party se začaly lavinovitě šířit a když se američtí producenti přeorientovali na dalšího potomka housu – techno (např. track od Joeyho Beltrama – “Energy flash”), začal se ve Velké Británii postupně měnit acidový zvuk na hardcore rave. Ostrovní producenti do svých tracků vkládali spoustu breakbeatů, vysamplovaných z hip-hopových nahrávek z USA, stejně tak jako sub basy, piána s rostoucím zvukem a téměř ve všech nahrávkách se objevoval tvrdý, ale přesto happy znějící vibe, který měl za úkol stimulovat účinky obrovského množství extáze, která byla samozřejmou součásti každé této party.

Rave 90. léta

Okolo roku 1992 byli producenti jako The Prodigy, Mickey Finn & Aphrodite (zakladatelé labelu Urban Shakedown), SL2 (Slipmatt & Lime) na vrcholu žebříčku „Top of the Pops“. Státní orgány se začaly zajímat o ilegální ravové party, kde viděly užívat účastníky rozličné drogy a začaly šílet z tvrdých jednoduchých úderů. V tuto dobu se stali The Prodigy známými a populárními po celém světě. Současně s tím se začaly konat zátahy na velké ilegální free party a rave byl odsouzen k tomu, aby se stal pouze komerční hudbou, zatlačující pravou raveovou scénu zpět do undergroundu.

Krátce před touto dobou začaly „černé“ projekty v Londýně samplovat ragga a začaly ho mixovat s ravem, breakbeatem a hip-hopem. Základem byly rychlé zlomené beaty, hluboký, pomalý bas a ostatními prvky byly ragga samply. Byl vynalezen jungle, poslední, nejvýznamnější krok k drum’n’bassu.

Jungle 90. léta

Nový undergroundový zvuk byl tvrdší, temnější, rychlejší a více podobný breakbeatu. V roce 1993 se jungle silně projevil. Producenti jako Q-Project, Deep Blue a Foul Play komponovali junglové melodie, zatímco lidé jako Slipmatt, Vibex a Dougal se vydali jiným směrem využívajícím breakbeatu do happy hardcoru, který se přetransformoval do stylu nazvaného „4 – t o - the floor“. Mezitím se jungle stal tvrdším minimalistickým stylem s více komplexními breaky. Jungle z této doby je přímým předchůdcem drum’n’bassu a znamená poslední krůček od šedesátých let.

Druhá polovina 90. let

Okolo roku 1995 začali producenti jako Roni Size a Adam F používat nesmírně živý zvuk a chtěli lidi naučit rozpoznávat, že jungle – nebo drum’n’bass, jak byl znám – je legitimní umělecká forma a není zrovna jednoduché ho tvořit, na rozdíl od jednoduchého ragga junglu let 1994-95. Pohodový, uklidňující styl junglu (intelligent), jehož hlavním zástupcem je LTJ Bukem, potvrdil, že producenti chtěli vzbudit zájem u nových zástupů lidí a změnit myšlení lidí, kteří si mysleli, že dnb scéna se chová jako uzavřený gang.

Rob Playford a Moving Shadow nebyli jediní, kteří pozvedli drum’n’bass na vyšší úroveň. V čerstvých devatenácti letech to byl i chlapík jménem Danny Bukem (LTJ Bukem) s jeho labelem Good Looking Records, a chlápci jako Dego and Marc Mac (4Hero) vydávající na Reinforced Records. Týpci jako Hype, Grooverider a Aphrodite posunuli d’n’b ještě dále. Jejich čas přišel v polovině devadesátých let s nástupem DJ a grafiťáka Goldieho. Ten se dal dohromady s Robem Playfordem a vydali album nazvané Timeless. Byl to ohromný hit – drum’n’bass bylo konečně slyšet po celém světě, a to zejména díky skvělému singlu Inner City Life. Album Timeless bylo první dnb album, které oběhlo celý svět. Význam labelů jako Reinforced, Moving Shadow, Good looking, Subrurban base a samozřejmě Goldieho labelu Metalheadz začal prudce růst. Dříve malé undergroundové labely se staly zdrojem moderního drum’n’bassu.

O rok později vydal LTJ Bukem album Logical Progression, které je dodnes považováno za nejlepší intelligent dnb album všech dob. Naopak labely jako RAM records a Formation začaly ukazovat tvrdší stranu drum’n’bassu s mohutnými basovými linkami a ocelově tvrdými breaky – hardstep. Lidé pochopili, jak moc variabilní a kombinovatelný drum’n’bass je. Hudební styly jako house mají v sobě vždy prvky, které odkazují na prvky z originálního oldskoolového housu, ale dnb je možno mixovat téměř se vším, na co si vzpomenete – jazz, salsa, hiphop, ambient, rave….

V roce 1997 hudebník z Bristolu jménem Roni Size (dnes již také dnb veterán) vymyslel způsob, jak hrát dnb naživo s profi muzikanty v mixu dnb a jazzu (nazývá se jazzjungle, jazzstep, jazz’n’bass, drum’n’jazz…) Formace dostala název Reprazent a když Size vydal album New forms, byla to hotová revoluce v dějinách dnb. Drum’n’bass se stával stále populárnějším a vypadalo to, že jeho popularita bude růst stále více. V roce 1997 začal také podstyl dnb s názvem techstep vystrkovat stále více růžky - vymazal tvrďáckou mentalitu a stal se více inteligentní a přitom tvrdou, temnou a velmi taneční odnoží dnb.

 

 

INTERPRETI:

Pendulum, Prodigy, Aphrodite, Spor, Teebee, Logistics, High Contrast, London Elektricity, Ed Rush, Omni Trio, DJ Dara, Kosheen,Breakbeat Era, E-Z Rollers, LTJ Bukem, 4hero, Goldie, James Hardway, Grooverider, Photek, Roni Size, Adam F, Optical, Peshay, Calyx, Dillinja, Zinc, Dieselboy, Evol Intent, Black Sun Empire, DJ Marky, Dj Hype, Netsky, B-Complex

Čeští zástupci: Katcha, Sayko, Philip TBC, Pixie

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

KOPÍROVÁNÍ

(Markéta, 14. 11. 2013 13:19)

Moc hezky okopírované z wikipedie.cz. celé, to dalo asi těžkou práci. ;)